Pages

Monday, August 26, 2019

הרחפנים הם לא הסוף: סולימאני ימשיך לנסות להחזיר את הכבוד - ישראל היום

הרחפנים הם לא הסוף: סולימאני ימשיך לנסות להחזיר את הכבוד - ישראל היום

חודשים ארוכים מנסה קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס האיראני, להיפרע מישראל על מאות התקיפות שביצעה במשך השנים על אתרים איראניים, מתקנים צבאיים ומחסני תחמושת בסוריה. בתקיפות הללו נהרגו אנשי משמרות המהפכה, פעילי חיזבאללה ואנשי מיליציות שיעיות.

הניסיונות הללו, במאי שעבר ובינואר השנה, הסתכמו בעיקר בירי של טילים מסוריה לעבר רמת הגולן ולא השיגו, מבחינתו, תוצאות ראויות. אלא שיצר הנקמה של אדריכל הטרור האיראני במזרח התיכון לא שכך, ורק התעצם בשבועות האחרונים.

הסיבה: ישראל, על פי מה שפורסם, הרחיבה ושרטטה מחדש את גבולות המערכה נגד מאמצי ההתבססות של איראן בסוריה והחלה לפעול נגד בסיסי המיליציות השיעיות בעיראק. אפשר להניח שארבע התקיפות שיוחסו לישראל בעיראק מאז חודש יולי, כמו גם הדיווח אמש על חיסול מן האוויר של בכירים באחת המיליציות על גבול סוריה־עיראק, העכירו מאוד את מצב רוחו: ישראל תוקפת בהצלחה במדינה הגובלת באיראן, נהנית מעצימת עין של ארה"ב וממשלת עיראק, ומסיבה אבידות למליציות שתפקידן לפעול נגד הכוחות האמריקניים המוצבים בעיראק, במקרה של התלקחות צבאית בין וושינגטון לטהרן.

סולימאני תכנן הפעם נקמה מסוג אחר. רחפנים נושאי חומרי נפץ שישוגרו לעבר מטרות צבאיות ואזרחיות בישראל. הוא העריך שסיכויי הצלחתה טובים יותר: הכנות שקטות מתחת לרדאר, הברחת רחפנים שקל להסתירם לסוריה ואחסנתם בווילה מבודדת, כשרק קומץ של מפעילים שותפי סוד, ובהם לפחות שניים מאנשי חיזבאללה.  

אילו צלחה הפעולה, היה סולימאני משיג שתי מטרות: גם נוקם בישראל ומשיב לעצמו את "הכבוד האבוד" וגם לא מסתכן מדי בתגובה ישראלית קשה וכואבת, מכיוון שהגביל את גזרת התקיפה של הרחפנים ליעדים נקודתיים בלבד

אבל הנקמה כשלה וסולימאני לא יוותר. יש ארבע הנחות יסוד במערכה הזו: ראשית, האיראנים ימשיכו לנסות לפגע. שנית, ישראל תצטרך להמשיך לפעול בסוריה ולפי פרסומים גם בעיראק, כדי לסכל את מאמצי ההתבססות של איראן במזרח התיכון. שלישית, לא תמיד יהיו הצלחות מכיוון שלא תמיד יימצא המודיעין המשובח, שסייע לישראל לשמוט גם הפעם את השטיח מתחת רגליו של סולימאני. רביעית, לא בכל פעם תוכל ישראל להשיג בקלות עצימת עין של האמריקנים והרוסים.

מי שנחפז אמש לחלץ את סולימאני והאיראנים ממבוכת הכישלון היה מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. בנאומו היתמם וטען כי לא פעילי כוח קודס האיראני, אלא רק אנשי חיזבאללה שהו בווילה שהופצצה על ידי ישראל מדרום לדמשק, ואגב כך אישר כי שניים מהם נהרגו בפעולה הישראלית.

כפי שהיה אפשר לצפות, נסראללה ופטרוניו האיראנים לא התייחסו אף במילה אחת לפיגוע הרחפנים שסוכל ותוכנן מן הווילה שהופצצה, אבל המזכ"ל כבר מיהר לייצר משוואה חדשה: מכאן ואילך, בכל פעם שישראל תפגע בפעילי חיזבאללה בסוריה או במקום אחר, יגיב הארגון בפגיעה בחיילי צה"ל המסיירים לאורך גבול הצפון. אין ספק שישראל תצטרך להביא זאת בחשבון בתכנון המשך המאמץ הסיזיפי והמורכב למנוע התבססות של איראן בסוריה.

אל האיום האחר של נסראללה - לפגוע ולהפיל כלי טיס ישראליים בשמי לבנון - ישראל כבר נערכה מזמן.

Let's block ads! (Why?)



2019-08-26 06:50:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNjg1NjQx0gEA?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment