Pages

Wednesday, October 16, 2019

המתווכת החדשה: ארה"ב נטשה, ורוסיה נכנסת לחלל שהותירה בסוריה - וואלה!

המתווכת החדשה: ארה"ב נטשה, ורוסיה נכנסת לחלל שהותירה בסוריה - וואלה!

המתווכת החדשה: ארה"ב נטשה, ורוסיה נכנסת לחלל שהותירה בסוריה
צילום: רויטרס

רוסיה פעלה במהירות כדי למלא את החלל שהשאירה ארצות הברית בצפון סוריה, ואתמול (שלישי) נשלחו חיילים לגבול כדי למנוע את העימות בין טורקיה וסוריה, בזמן שחייליו של בשאר אסד התקדמו לעימות עם הצבא הטורקי בגבול בין המדינות. זאת, על רקע המתח הגובר בנאט"ו בשל ההתעלמות הטורקית מהגינויים שהשמיעו המדינות החברות בה כלפי מתקפתה נגד הכורדים.

עד כה, המבצע שנכנס ליומו השמיני גרם לעשרות אלפים מתושבי האזור לנוס מהקרבות בין צבא טורקיה והמליציות בגיבויו, לבין הכוחות הכורדיים ויתר המיליציות של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים. רוסיה מנסה כעת לחזק את מעמדה כ"מתווכת" במזרח התיכון, לאחר שארצות הברית הסיגה את כוחותיה מצפון סוריה בהוראת הנשיא דונלד טראמפ. הצעד האמריקני השאיר את בעלי בריתו לשעבר לבדם ופינה את הדרך לטורקיה לרסק את האוטונומיה הכורדית באזור.

כשהם נואשים לתמיכה, הכורדים פנו לאסד שנתמך על ידי רוסיה, וביום ראשון האחרון כוחות צבא סוריה נעו לתוך השטח שהיה תחת שלטון כורדי מאז תחילת המלחמה, כדי להגן על האזור מפני טורקיה.

חיילים סוריים הניפו דגלים בזמן שנכנסו לתוך עיירת הגבול מנביג', שאותה קיוו הטורקים לכבוש ולהוציא מידי הלטון הכורדי. סרטון וידאו שצולם על ידי עיתונאים רוסים שליוו את החיילים הראה את מה שנראה כמו עמדות נטושות של צבא ארצות הברית. דובר מטעם הצבא האמריקני, הקולונל מיילס ב. קגינס, אישר כי החיילים האמריקנים השלימו את נסיגתם מהעיר, כשבמהלכה הם שמרו על קשר עם הכוחות הטורקיים והרוסיים כדי לוודא שמאות החיילים האמריקנים שהוצבו במקום החל מ-2017 יחולצו בשלום.

מחוץ למנביג', חיילים רוסים סרקו את השטח בין החזית של צבאות טורקיה וסוריה כדי לשמור על ההפרדה ביניהם. "אף אחד לא מעוניין במלחמה בין ממשלת סוריה לכוחות הטורקיים", אמר אלכסנדר לברנטייב, שליח מוסקבה לסוריה. "זה לא ייגמר טוב", אמר לכלי התקשורת ברוסיה.

שגרירת ארצות הברית לאו"ם, קלי קרפט, אמרה לעיתונאים בוושינגטון כי היא "מודאגת מאוד" מכך שהחיילים הרוסים לקחו על עצמם את תפקיד המפרידים בין שתי הצבאות. לפי משרד ההגנה במוסקבה, שר ההגנה סרגיי שויגו שוחח עם שר ההגנה של ארצות הברית, מרק אספר, ודן עמו ב"נושאים בהם יש למדינות עניין משותף בהקשר של סוריה".

רוסיה היא בעלת בריתו הנאמנה של שליט סוריה אסד במשך שנים ואף סייעה לו במלחמת בסוריה החל מ-2015. היא סיפקה לרודן סיוע אווירי שהצליח לבסוף להכניע את מתנגדיו. צבא רוסיה שלח כלי נשק לדמשק, אימן אלפי חיילים ושם יועצים ביחידות בכירות בצבא.

בשבוע הראשון למתקפה של סוריה, נהרגו לפחות 154 לוחמים מהכוחות הסוריים הדמוקרטיים בהובלת הכוחות הכורדיים, ו-128 לוחמים במיליציות בגיבוי טורקי נהרגו גם הם, כך לפי נתוני האירגון הסורי לזכויות אדם. כמו כן, לפחות 69 אזרחים נהרגו בסוריה. לטענת טורקיה, שישה מתוכם היו חיילים ולפחות 20 אזרחים, והם נהרגו מירי מרגמה כורדית מעבר לגבול.

למרות ההערכות הסורית והרוסית, טורקיה התעקשה כי תשתלט על מנבג'. כשנשאל ב"סקיי ניוז" אם צבא טורקיה היה מוכן להילחם בצבאו של אסד, אמר סגן נשיא טורקיה פואט אוקטאי כי "אנו מקווים שזה לא יקרה, אך שוב, אנו נחושים לקבל שליטה על מנביג'".

לפי משרד הגנה של טורקיה, שני חיילים טורקים נהרגו אתמול ועוד שבעה נפצעו מירי מרגמות מהעיר מנביג'. צוות של סוכנות הידיעות אי-פי ראה מאוחר יותר כ-200 חיילים טורקים נוסעים בכלי רכב משוריינים למעבר הגבול בין מנביג' לקובאני, עיירת גבול שטרם אובטחה על ידי כוחות סוריים. ממזרח לגבול נלחמו הכוחות הכורדיים והטורקיים על העיירה ראס אל-עין, שנלכדה על ידי כוחות טורקיים ימים קודם לכן.

גורם אמריקני עלום שם אמר כי כאלף חיילים שנסוגו מצפון סוריה יתמקמו מחדש בעיראק, כווית ואולי אף בירדן. הגורם הוסיף כי הכוחות האמריקניים בעיראק יוכלו לבצע פעולות נגד כוחות דאעש בסוריה, כפי שעשו לפני שיצרו את השותפות, אותה הספיקו כבר לנטוש, עם הכוחות הכורדיים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל השבוע סנקציות כלכליות על טורקיה. וושינגטון קראה לאנקרה להפסיק את פעולותיה בסוריה ולהכריז על הפסקת אש, בעוד שמדינות האיחוד האירופי הטילו אמברגו על מכירת נשק נגד בעלות בריתה ממזרח.

טראמפ שלח לאנקרה את סגנו, מייק פנס, שר החוץ מייק פומפאו ואת היועץ לביטחון לאומי רוברט אובראיין, בכדי שינסו להתחיל במשא ומתן להפסקת הלחימה. פנס אמר כי טראמפ שוחח ישירות עם נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שהבטיח לא לתקוף את עיירת הגבול קובאני - בה הביסו לראשונה הכוחות הכורדיים ב-2015 את דאעש. עם זאת, ארדואן הבהיר כי אין לו שום כוונה לעצור את המתקפה הטורקית, "הם אומרים 'הכריזו על הפסקת אש', אך לעולם לא נוכל להכריז על הפסקת אש", אמר במסיבת עיתונאים.

מועצת הביטחון של האו"ם אמורה לקיים היום ישיבה דחופה בנושא, זאת לבקשת גרמניה וחברי מועצה אחרים. "כולנו מקווים שנוכל לעשות משהו כדי להחזיר את הצדדים לתהליך השלום", אמר נשיא המועצה, שגריר ארצות הברית בדרום אפריקה, ג'רי מטג'ילה. כמו כן, שגרירי נאט"ו ייפגשו היום בבריסל על רקע המתקפה הטורקית.

"טורקיה הגיעה לגבול שלה"

ארדואן הגן על המתקפה של טורקיה בטור מיוחד שכתב עבור הוול סטריט ג'ורנל, והפציר בקהילה הבינלאומית לתמוך במאמציה של אנקרה ליצור את מה שהיא מכנה יישוב מחדש ב"אזור הבטוח" עבור פליטים בצפון מזרח סוריה, או להתחיל "להכניס פליטים".

"טורקיה הגיעה לגבול שלה", אמר ארדואן בהתייחסו אל 3.6 מיליון הפליטים הסורים בארצו. לדבריו, אזהרות טורקיה "נופלות על אוזניים ערלות", וכי הם לא יצליחו לעצור את שטף הפליטים ללא תמיכה מערבית בינלאומית. מתאם הסיוע ההומניטרי באו"ם אמר כי לפחות 160 אלף אזרחים בצפון מזרח סוריה נעקרו מבתיהם בשל הפעולות הטורקיות.

טורקיה אמרה כי היא פלשה לצפון סוריה בכדי ליצור אזור שליטה לאורך כל הגבול ולגרש את הלוחמים הכורדים מה-YPG, אותם היא מחשיבה כטרוריסטים בשל קשריהם למורדים הכורדים בטורקיה. הכוחות הטורקיים שולטים בראשיתו של אזור הממוקם בערך במרכז הגבול, באורך של כמאה קילומטר בין העיירות תל אבייד וראס אל-עין.

כוחות ממשל סוריים הגבירו את נוכחותם באזורים משני צידי המובלעת, כולל מנביג' ממערב והערים קמישלי ואל-חסכה מצפון מזרח סוריה. למרות שהכוחות הכורדיים זוכים להגנה מפני צבא טורקיה בזכות העסקה עם צבא אסד, הם עדיין מסתכנים בלאבד את השלטון העצמי ממנו נהנו במרחב הצפון-מזרחי - שם יושבים רוב בני המיעוט הכורדי - מאחר ושסד משך משם את כוחותיו לפני כשבע שנים, זאת בכדי להילחם במורדים במקום אחר.

Let's block ads! (Why?)



2019-10-16 10:20:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMTgxODXSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment